Nyt undervisningsmateriale til udskolingen på vej

Som noget nyt har vi afprøvet projektet ’Elever som trafikeksperter’ med elever i udskolingen og skal afprøve endnu et forløb i forrået 2026.

Vores samarbejdspartnere Engineer the Future er i fuld gang med at udvikle opgaver til endnu et undervisningsmateriale - denne gang er fokus på de ældste elever i udskolingen fra 7.-9. klasse.

Hvorfor udskolingen?

Det er vigtigt at få de unge med i udviklingen af fremtidens skoleveje. Især fordi vi ser et markant fald i antallet af unge, der cykler. Hvis færre unge cykler nu, risikerer vi, at færre cykler som voksne. Det påvirker både trafiksikkerhed, sundhed og klima – og det gør det endnu vigtigere at engagere udskolingselever i løsningerne.

Fra 5. klasse til udskolingen

Indtil nu har vi primært gennemført vores inddragelsesforløb sammen med elever på 5. årgang, hvor vi ved, at eleverne rigtig gerne vil være med til at forbedre deres skolevej.

Udskolingselever er ofte sværere at nå, både pga. de mange faglige mål, som klassen skal igennem i løbet af året. Det gør at lærerne kan have svært ved at afsætte tid til et trafikprojekt,  men også fordi de store elever måske ikke umiddelbart tænker, at trafik har noget med dem at gøre.

Vi tror dog på, at hvis vi laver et undervisningsmateriale, der kobler trafikken til konkrete øvelser i deres nærmiljø, kan eleverne få øjnene op for, at de valg de og deres forældre træffer i trafikken har betydning for dem selv og deres kammerater.  

Materialet giver eleverne redskaber til at undersøge trafikken med naturfaglige metoder og data, som munder ud i konkrete undersøgelser fra deres egen hverdag.

Tre faglige spor

Materialet indeholder tre naturfaglige undersøgelser, som giver eleverne viden til at kvalificere deres løsninger: 

  • Luftforurening (fysik/kemi):
    Eleverne arbejder med trafik som kilde til lokal luftforurening og undersøger, hvad det betyder for skolevejen og sundhed.
    Eleverne undersøger luftforureningen både før og efter deres projekt, for at undersøge, om projektet på skolen har haft en positiv effekt på luften.

  • ·Lys og synlighed (fysik/kemi):
    Eleverne undersøger, hvordan synlighed i mørke hænger sammen med risiko og designer prototyper, der kan gøre unge mere synlige i trafikken.

  • Kroppen og fysisk aktivitet (biologi):
    Eleverne undersøger, hvordan kroppen påvirkes af bevægelse, og bruger det som fagligt grundlag for aktiv transport.

Engineer the Future har testet opgaverne i klasser rundt om i landet, og de bliver testet endnu en gang til foråret, når vi afprøver vores forløb i en 8. klasse.

Vores håb er, at materialet kan give udskolingen en stærk rolle i arbejdet med fremtidens skoleveje – og være med til at vende udviklingen, så flere unge får forståelse for, hvorfor det vil være en god idé at bibeholde eller få cyklen ind i deres hverdag.


Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028. 

 
Næste
Næste

Hjertezone og cykellegebane: Tryg trafik og leg på samme tid