Hvordan undgår man, at elever går bag om busserne, når de stiger af på busholdepladsen?
Det spændende ved at inddrage elever i trafikprojekter er, at ingen projekter er ens. Hver skole og hver elevgruppe står over for deres egne udfordringer – og derfor kræver disse også forskellige løsninger og tilgange.
På Dagmarskolen i Ringsted pegede eleverne hurtigt på stationen og skolevejen derfra som et særligt problemområde. Skolen ligger lige ved siden af Ringsted Station, og mange elever bruger offentlig transport til og fra skole.
En trafiktælling foretaget af skolens 6. årgang viste, at en stor andel af eleverne ankommer med bus. Derfor blev fokus i projektet rettet mod at skabe sikre rammer omkring den offentlige transport – og at informere eleverne om, hvordan de bedst og tryggest færdes i området. For hvor skal man egentlig gå hen, når man stiger af bussen? Og hvordan kommer man trygt hen til skolen?
Eleverne havde tidligere identificeret et konkret problem: Mange af skolens elever går bag om busserne, når de stiger af – en adfærd, der kan være farlig, fordi chaufførerne ikke kan se dem i bussens blinde vinkler.
Dagen før det afsluttende trafikarrangement var 6. klasserne med til at male fodgængersymboler direkte på busperronen ved stationen. Symbolerne skal hjælpe især yngre elever med at huske, at de skal gå foran busserne – og ikke bagom – når de går mod skolen.
Budskabet blev fulgt op af en oplevelsesbaseret læringsaktivitet, hvor skolepatruljen tog 3. og 4. klasserne med ombord i en bus. Her mødte eleverne en buschauffør, som fortalte om blinde vinkler og forklarede, hvorfor det er så vigtigt at vælge den vej foran busserne.
Kort fra kommunikationsmaterialet
Målet er at det bliver en selvfølge for eleverne, at de fremover går foran bussen i stedet for bagom, når de går i skole, hvilket både rundvisningen på stationen samt fodgængersymbolerne er med til at tydeliggøre.
Læs mere om projektets samlede tiltag i projektets kommunikationsfolder
Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028.