Ny, spændende udfordring på skolevejen: bustransporten i fokus


Når vi arbejder med skoleveje peger elever på cykel og til fods ofte på biltrafikken som et stort problem. Men på Dagmarskolen i Ringsted er billedet anderledes. Her har eleverne nemlig udpeget bustransporten og færdsel omkring busholdepladsen som deres største udfordring.

En trafiktælling, som eleverne selv har lavet, viste, at ca. 17 % af skolens elever kommer med bus og en del andre går igennem busholdepladsen af andre grunde. Derfor er det en udfordring, der berører relativt mange elever på skolen.

Utryghed på busholdepladsen

Det er især på strækningen mellem busholdepladsen ved Ringsted Station og skolen, at problemerne opstår. Den korteste rute til skole betyder, at eleverne skal krydse indkørslen til busholdepladsen, hvor busserne kører ind.

Mange elever vælger dog at skyde genveje hen over busholdepladsen eller gå bagom busserne, hvilket gør situationen endnu mere risikabel.

Der findes også en længere og mere tryg rute til skole uden bustrafik. Den opleves dog som utryg af de yngre elever, fordi den ligger mere afsides – og for de fleste elever føles den ganske enkelt for lang.

Foto fra RawMobilitys videoanalyse, hvor det fremgår, at eleverne kommer fra mange andre retninger end et lige kryds på den røde flade.

To ruter afprøves

Sammen med eleverne afprøver vi nu to forskellige løsninger:

  • Gul rute: På den længere rute uden bustrafik, har eleverne skabt et “trygt univers” med figurer og udsmykning, som skal gøre ruten mere attraktiv og indbydende at bruge for skolens elever.

  • Rød rute: På ruten, der krydser indkørslen til busholdepladsen, arbejder vi med fysiske forbedringer – bl.a. tydeligere markering af overgangsstedet, enkelte pullerter til at lede trafikken og større ventearealer.

For begge ruter gælder det, at eleverne guides foran busserne – ikke bagved.

Prøvehandlinger på vej

Ringsted Kommune har fået grønt lys fra Politiet til at iværksætte de fysiske prøvehandlinger. Sammen med eleverne sætter vi en kampagne i gang, der både skal kommunikere budskabet om prøvehandlingerne ved busholdepladsen og få flere til at cykle og gå:

Kampagnen består bl.a. af følgende:

  • vejsideplakater designet af eleverne

  • gå- og cykelkonkurrencer

  • en elevproduceret infovideo på Aula

  • rundvisning af udvalgte klasser på ruterne fra busholdeplads til skole

Efter 1-2 måneder laver vi en ny videoanalyse og måler effekten af tiltagene. På den baggrund vurderer vi i fællesskab med elever, skole og kommune, hvilke kampagneelementer, der skal gentages – og hvilke fysiske ændringer, der skal gøres permanente.

Elevernes perspektiv er nøglen

Forløbet viser tydeligt, hvor vigtigt det er at lytte til elevernes egne oplevelser af utryghed, når vi arbejder med skoleveje. Når elever er med til at udpege problemer og udvikle løsninger, får vi indblik i nye problemstillinger, og kan herefter gøre tiltagene endnu mere relevante for elever på de enkelte skoler – derudover får vi løsninger, som eleverne faktisk vil bruge i hverdagen.


Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028. 

 
Næste
Næste

Hvordan ser en god skolevej ud – set fra børnehøjde?