Kan elever i udskolingen motiveres til at udvikle trafikløsninger?
Vi har rigtig god erfaring med at inddrage elever på 4.-6. klassetrin i vores projekter, da de har en alder, hvor de stadigvæk er unge nok til at opleve trafikken omkring skolen som udfordrende og utryg nogle steder. Samtidig er de store nok til at kunne reflektere over, hvordan vi kan løse disse udfordringer.
Vi har længe overvejet, hvordan vi kan skabe mere interesse og muligheder for at inddrage elever i udskolingen i arbejdet med trafik. Vi er nået frem til, at hvis lærere i udskolingen skal prioritere at arbejde med trafik, skal det kobles op på den faglighed, de i forvejen skal arbejde med i de boglige fag.
Samtidig har vi oplevet interesse fra elever i denne aldersgruppe. På en skole i Assens kom en dreng fra 9. klasse hen og spurgte, hvorfor det ikke var hans klasse, der havde været med i projektet.
Vores forventning er, at udskolingselever gerne vil være med til at udvikle trafikløsninger, når deres ideer bliver taget seriøst af de voksne omkring dem. Hvis lærere i udskolingen skal prioritere dette i deres undervisning, skal der være en højere faglighed og fordybelse i det boglige stof.
Derfor er vores samarbejdspartner Engineer the Future gået i gang med at udvikle et undervisningsmateriale nr. 2 – denne gang til udskolingen.
Det indebærer afprøvning af de opgaver som bliver en del af undervisningsmaterialet.
Tidligere på måneden var vi – sammen med Engineer the Future - på besøg på Sct. Hans Skole, hvor elever i en af skolens 7. klasser skulle arbejde med synlighed i trafikken, et emne der var koblet til fysikundervisningen.
På de tre fotos herunder ses eleverne arbejde med forskellige opgaver med lys. Efterfølgende udviklede eleverne prototyper på deres nye ideer under overskriften ’Synlighed i trafikken’.
Formålet med undervisningsmaterialet er, at flere skoler kan arbejde med trafik på egen hånd ved at gøre det til en del af science-undervisningen. Samtidig kan vi - i Trafik i Børnehøjde -benytte materialet i vores projekter og forventer at afprøve det i sammenhæng med vores projekter, hvor elever inddrages i at løse deres egen skoles trafikudfordringer – denne gang med elever i udskolingen.
Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028.